Bij Google HQ Amsterdam kregen wij een training over de 4 A’s van Google.

Op basis van 4 A’s; Assets, Attribution, Audience & Automation positioneert Google Ads zich als The Agency of the Future.

Door de opkomst en doorvoering van machine learning binnen het Ads platform kunnen ze slimmer, sneller en beter resultaten halen waardoor wij als marketeers tijd besparen.

1. Attribution

Google Attributions maakt het mogelijk waarde toe te kennen aan eerder contactmomenten op een andere apparaten via een andere kanalen voorafgaand aan een conversie.

Je kunt het vergelijken met als er een goal gescoord wordt bij een voetbalwedstrijd. Het aandeel van deze goal kan worden toegeschreven aan verschillende spelers. Dit zou enkel aan de spits kunnen zijn, die de goal maakt (Last Click), maar ook aan de medespelers die de opbouw verzorgde (Lineair).

First en Last Click Attribution zijn nu echt oude/achterhaalde toeschrijvingsmodellen.
Binnen onze Ads Plus campagnes hebben we de keuze uit Tijdsverval, Lineair, Positiegebaseerd en Data Driven als attributiemodel, die een veel realistischer beeld geven van het aandeel van de verschillende contactmomenten tot een conversie.

Via het hoofdstuk Multi-channel trechters in de rapportage kun je de verschillende conversiepaden weervinden.

2. Audience

Het implementeren van Audience lijsten in de Google Ads campagnes sluit goed aan bij de verschillende fases in het aankoopproces en verhoogt de Click Trough Rate en Conversion Rate doordat je de juiste klanten bereikt op hun juiste moment! Afhankelijk van de aankoop fase zijn de volgende lijsten het meest geschikt en toegepast;

In de bewustwordingsfase kun je targeten o.b.v. locatie, leeftijd en geslacht.

Affinity Audiences zijn oorspronkelijk gemaakt voor bedrijven die tv-reclames uitzenden en voor een gunstige prijs het bereik van hun televisiecampagne willen uitbreiden naar het internet.

Zie in de afbeelding hiernaast een voorbeeld.

Vaak zijn affiniteitsdoelgroepen opgebouwd uit;

  • Interesses, ingevoerd als zoekwoordcombinaties.
  • URL’s om interessecategorieën te maken op basis van de content van de website.
  • Typen plaatsen waarin mensen geïnteresseerd zijn.
  • Apps waarin een ideale klant mogelijk geïnteresseerd is
    Je Google Ads specialist kan je jouw mogelijkheden per campagne toelichten.

Voor het zoek en display netwerk van Google Ads is het mogelijk om obv bezoekers die eerder geconverteerd zijn, soort gelijke bezoekers te targeten;

Affinity Audiences zijn oorspronkelijk gemaakt voor bedrijven die tv-reclames uitzenden en voor een gunstige prijs het bereik van hun televisiecampagne willen uitbreiden naar het internet.
Zie in de afbeelding hiernaast een voorbeeld.
Vaak zijn affiniteitsdoelgroepen opgebouwd uit;

  • Interesses, ingevoerd als zoekwoordcombinaties.
  • URL’s om interessecategorieën te maken op basis van de content van de website.
  • Typen plaatsen waarin mensen geïnteresseerd zijn.
  • Apps waarin een ideale klant mogelijk geïnteresseerd is
    Je Google Ads specialist kan je jouw mogelijkheden per campagne toelichten.

Voor het zoek en display netwerk van Google Ads is het mogelijk om obv bezoekers die eerder geconverteerd zijn, soort gelijke bezoekers te targeten;

Similar Audiences

Een similar audience doelgroep is een hokje met daarin bezoekers die vergelijkbaar gedrag vertonen met je doelgroep. Bij Indenty werken maken we vaak een lijst aan met alle geconverteerde bezoekers. In de similar audience lijst komen dan potentiële bezoekers die vergelijkbaar online gedrag vertonen als de bezoekers die op je website converteren. Hierdoor zien we regelmatig een conversie stijging van 41%

Remarketing

Ook wel de kracht van herhaling genoemd. Van herhaling. Van herhaling. Advertenties weergeven aan mensen die eerder uw website bezocht hebben.

Als bezoekers uw website verlaten zonder iets te kopen, kunnen we hen met gebruik van remarketing opnieuw bereiken met relevante advertenties op verschillende apparaten

B2B targeting

Indenty heeft een toevoeging op de bovenstaande doelgroepen; de bedrijfstargeting

Lees er meer over in deze case

3. Automation

Er zijn tegenwoordig zoveel factoren afhankelijk van de veiling, dat het een dagtaak kan zijn om alle CPC handmatig in te stellen.

Binnen de Google Ads omgeving kunnen we verschillende smart bidding strategieën gebruiken;

Outranking van andere domeinen, hierbij kiezen we er voor om (evt. tegen een max CPC) boven een ander domein te eindigen in de veiling.

Klikken maximaliseren, 
zoveel mogelijk mensen naar de website leiden om ze te interesseren in de producten of diensten

Doel CPA, Doel ROAS en Maximaliseer Conversies,
maken optimaal gebruik van het Google Ads algoritme. Er wordt aan de hand van historische gegevens in de campagne en evaluaties van de aanwezige contextsignalen op het moment van de veiling automatisch het optimale CPC-bod voor de advertentie geboden.

Doel CPA = Zoveel mogelijk conversies genereren tegen de vooraf ingestelde kosten per acquisitie

Doel ROAS = 
De gemiddelde conversiewaarde die ontvangen moet worden voor elke euro die besteed wordt.

Dynamisch adverteren op basis van databronnen

Neem contact met ons op om de mogelijkheden van automatisch adverteren op basis van verschillende bronnen (zoals feeds) te bespreken

4. Assets

Belangrijkste voor aankomende periode is de adoptie van de uitgebreide tekstadvertenties in alle accounts en campagnes.
Daarnaast is het een pre dat alle advertentiegroepen ten minste drie advertentie bevatten hiermee kan Google Ads automatisch optimaliseren voor de best presterende advertentievariant.

Welke extra boodschap wil jij je doelgroep laten zien?

Indenty RapportageIndenty Data