Het mooie winterse weer van de afgelopen dagen is een ramp voor de infrastructuur. Dat blijkt wel uit de berichten uit de Nederlandse media. Maar juist de webshops zijn juist heel blij met deze situatie. Nederlanders blijken massaal vanuit huis online kerstinkopen te doen.

 

Meer dan verwacht

Eerder meldde Indenty al een stijging in de online verkopen  van webshops. Het blijkt een understatement. De belangenorganisatie thuiswinkel.org verwacht dat webwinkels ongeveer 40 procent meer omzet rondom de feestdagen zullen gaan halen. Volgens de organisatie ligt de stijging ruim boven de trend. De verwachting was namelijk een omzetgroei van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2008.

Ook Bol.com en Cool Blue (van onder andere PDAshop.nl en Laptopshop.nl) wisten een flinke stijging in het aantal online verkopen te melden. Bol.com heeft inmiddels het dubbele verkocht en Cool Blue meldde een stijging van 30 procent.

 

Prijsvergelijk

De productvergelijkingswebsite “Prijsvergelijk.nl” ziet ook een overduidelijke stijging. Het aantal bezoekers op hun website was in het weekend voor kerst een stuk hoger dan normaal. Prijsvergelijk meldt dat dit komt doordat veel consumenten de inkopen die zij aanvankelijk in de fysieke winkels wilden doen, online hebben gedaan.

De bevindingen van Prijsvergelijk worden ondersteund door betalingsverwerker Equens die 25 procent minder pintransacties telde. Ook Detailhandel Nederland melde dat de verkopen van afgelopen weekend tegenvielen door de enorme sneeuwval.

Bron:
Nu.nl;
Prijsvergelijk.nl