Google is druk bezig met het lanceren van nieuwe functies in haar zoekmachine die het zoeken makkelijker moeten maken. Na de komst van Instant search is er nu sinds kort Instant preview beschikbaar. Instant preview laat een preview zien van de website, wanneer met de muis over een zoekresultaat wordt bewogen. Dit heeft onverwachte gevolgen voor de resultaten van Google Analytics.

 

Google Analytics

Het probleem is dat enkele website statistieken programma’s, waaronder Analytics, elk opgehaald screenshot berekent als een bezoek. Bij het ontbreken van een recent screenshot van een bepaalde website, wordt er namelijk door de Googlebot direct een nieuw screenshot aangemaakt. Dit telt dan als één pageview. Hierdoor ontstaat er een stijging in de bezoekersaantallen terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.

 

Oplossing

Google heeft inmiddels aan een oplossing gewerkt, nadat er veel reacties kwamen van website beheerders die vertekende resultaten in Analytics opmerkten. Het probleem is volgens Google nu verholpen. De reeds door Instant preview beïnvloedde resultaten worden niet meer aangepast door de zoekgigant. Wel geven zij aan dat door het aanmaken van een geavanceerd segment in Analytics, de Instant preview bezoeken kunnen worden gefilterd uit uw totale bezoekers aantallen.