Onlangs is onderzoek gedaan naar de effecten van Search Marketing in de Duitse markt. Het onderzoek toont aan dat zoekmachine marketing (SEM) een versterkende werking heeft op het effect van tv reclame. Volgens de Google nieuwsbrief laat de Duitse markt zich qua zoekgedrag vergelijken met de Nederlandse markt.

 

SEM en TV

De conclusie uit het onderzoek “TV interacts with Search” luidt dat de combinatie van zoekmachine marketing en traditionele marketinguitingen (in dit onderzoek televisie) bijzonder effectief is. Merkherkenning stijgt met maar liefst 28%, wanneer SEO en SEA beiden worden ingezet in combinatie met een tv-campagne.

Merken die hun tv-campagne online niet ondersteunen schuiven zelfs de concurrenten business in de schoenen: een stijging van 24% van merkherkenning voor de concurrent. Het lijkt er dus op dat merken die enkel gebruik maken van een tv-campagne zichzelf in de voet schieten.

Het onderzoek is uitgevoerd door de werkgroep “Search engine marketing” vanuit de Duitse organisatie BVDW in samenwerking met eprofessional, Google, Jaron, Mediacom en Quisma. In de samenvatting van het onderzoek leest u de belangrijkste uitkomsten.

 

Zoekmachine marketing dienstverlening

Dit onderzoek toont aan dat zoekmachine marketing ook als aanvulling op offline communicatie een belangrijke meerwaarde levert. Wilt u ook de discipline van zoekmachine marketing toevoegen aan uw productportfolio? Neem dan contact op met Indenty voor meer informatie over onze partnerschappen.