In juli vorig jaar kwam het nieuws dat de partijen Yahoo en Microsoft hun krachten op het gebied van search wilden bundelen. Het afgelopen half jaar hebben beide partijen gewacht op goedkeuring van zowel het Amerikaanse ministerie van Justitie als de Europese Commissie. Deze goedkeuring is nu werkelijkheid.

 

Concurrentiepositie

Yahoo en Microsoft willen met de samenwerking een sterkere concurrentiepositie ten opzichte van Google bemachtigen. Ook deze argumentatie valt in goede aarde bij de Justitiële instanties en de Europese Commissie. Deze partijen concludeerden dat een coalitie op het gebied van search de concurrentie niet in de weg zit en zorgt voor een sterkere macht tegen Google.

 

De samenwerking

De samenwerking op het gebied van search van Microsoft en Yahoo gaat als volgt: Het partnerschap duurt 10 jaar. Microsoft mag de zoektechnologie van Yahoo integreren in zijn eigen zoekmachine Bing. Daarnaast zal Bing de zoektechnologie worden achter de zoekfunctie van Yahoo. Op het gebied van betaalde search advertenties zal Microsofts AdCenter platform worden gebruikt voor het verkopen van Ad’s. Yahoo neemt de verkoop van advertentieruimte aan premiumklanten voor zijn rekening.

 

Eerdere perikelen

De weg naar een partnerschap tussen Yahoo en Microsoft kreeg veel media aandacht vanwege de meevallers en tegenvallers in de afgelopen maanden/jaren. Zo begon dit alles met de poging van Microsoft om Yahoo over te nemen. Dit resulteerde in een vijandig overnamebod en het opstappen van Yahoo CEO Jerry Yang. Toen eenmaal meer bekend was over een deal tussen Microsoft en Yahoo, liet ook de reclame-industrie van zich horen.

Bron: Emerce